Laat je overweldigen door de natuur

Laat je overweldigen door de natuur


Ontdek het mooiste van Zuid-Amerika op deze reizen.

Valleien en kusten van Noord-Ierland

Valleien en kusten van Noord-Ierland


Ruige kusten, groener dan groene heuvels en die heerlijke Noord-Ierse folk.

West-Servië

West-Servië


Een verrassend stukje ongerept Europa

Extra afreis

Extra afreis


Naar Europa's best bewaarde geheim: Georgië

Lapland

Lapland


Kungsleden in de late zomer

Italië - Rondom de Gran Paradiso

Italië - Rondom de Gran Paradiso


Desolate valleien en prachtig hooggebergte

Themareizen

Themareizen


Wandelen en...

BOOTZ jongerenreizen

BOOTZ jongerenreizen


Anders Reizen voor jongeren van 18 tot 34 jaar

Missie Formidabel

Missie Formidabel


Ontdek onze gezinsreizen op missieformidabel.be

Samen, alleen op reis

Samen, alleen op reis


met Altero singlereizen

Stuur jouw foto's, filmpjes en verslagen naar ons.

Stuur jouw foto's, filmpjes en verslagen naar ons.


En wie weet verschijnen ze op deze site!

Hoe boek ik een reis

Hoe verloopt een boeking op een reis?

  1. Telefonisch of via deze website. Geef ons zeker een seintje als je hierbij moeilijkheden ondervindt.
  2. Bestelbon en voorschot
    Omdat we om wettelijke redenen ook jouw handtekening nodig hebben, sturen wij je na boeking een bestelbon, waarvan je het dubbel binnen de week ondertekend terugstuurt, per post of ingescand per mail. Gelijktijdig maak je het voorschot over.
  3. Reisbevestiging en saldo
    Zodra wij bestelbon en voorschot ontvangen hebben, sturen wij je een bevestiging van je inschrijving (de zogenaamde reisbevestiging), waarop het te betalen saldo staat vermeld. Let wel: een reisbevestiging is, in het geval van groepsreizen, geen bevestiging dat de reis doorgang vindt. Bij boeking binnen de maand voor vertrek en wanneer het een weekend of dagwandeling betreft, dient bij inschrijving meteen de volledige reissom te worden betaald.
  4. Betaling
    Betaling kan door storting op ons bankrekeningnummer BE28 2300 2128 1820. Je kan ook betalen met een kredietkaart door ons telefonisch kaartnummer en vervaldatum door te geven (er worden dan €10 transactiekosten aangerekend).
  5. Informatie en vertrek
    Na ontvangst van jouw betaling, krijg je enkele weken voor vertrek de vertrekinfo van jouw reis. Wij blijven altijd bereikbaar voor mogelijke vragen over jouw boeking en jouw reis.

Gedetailleerde reisinformatie

Kan ik de gedetailleerde informatie over mijn reis bekomen?

Op de website vind je heel veel informatie. Naast de info over het programma, kan je er ook terecht voor allerlei praktische informatie zoals klimaat, welke reisdocumenten, medische info, wat neem je mee als bagage enzovoort.
Een tweetal weken voor vertrek ontvang je de vertrekinfo. Voor individuele reizen is dit een uitgebreide bundel met alle praktische informatie, waaronder de wandelbeschrijvingen en -kaarten (indien voorzien).Voor groepsreizen is de vertrekinfo beperkt tot enkele praktische afspraken m.b.t. het vertrek, aangevuld met een deelnemerslijst. Voor de meeste niet-Europese en sommige Europese bestemmingen is er tevens een kennismakingsbijeenkomst voorzien, waar de reizigers elkaar leren kennen en uitleg krijgen over de reis. Dit staat dan vermeld onderaan bij de praktische info.


Nodige documenten

Welke documenten heb ik nodig voor mijn reis?

  • Voor reizen binnen Europa en voor Turkije volstaat je identiteitskaart.
  • Voor reizen buiten Europa heb je meestal een reispas nodig. Een reispas vraag je aan op de dienst bevolking van je gemeentehuis. Contacteer je gemeente om de precieze afgiftetermijn voor een reispas te kennen, maar hou zeker rekening met een tiental dagen. Ook minderjarigen dienen in het bezit te zijn van een reispas. Een reispas (die 7 jaar geldig is) kost € 71 evt. aangevuld met gemeentetaks.
  • Voor sommige bestemmingen heb je eveneens een visum nodig; dat is een toelating van de overheid van het land waar je naartoe reist om voor een beperkte periode in het land te verblijven. Een visum kan je steeds vaker online aankopen vóór vertrek, of kan je aankopen bij aankomst in het land. Voor enkele bestemmingen moet je het vooraf aanvragen op het consulaat van het betreffende land in Brussel. Zo'n visumaanvraagprocedure is op tal van consulaten vaak een tijdrovende en frustrerende aangelegenheid die wij, tegen billijke vergoeding, graag voor onze klanten afhandelen. 
  • Op je bestelbon en reisbevestiging staat vermeld over welke documenten je dient te beschikken voor je reis. Op de webpagina van de reis vind je bovendien nog meer uitgebreide info onder "Formaliteiten". Indien er een visum moet worden aangevraagd, krijgen deelnemers aan een groepsreis alle noodzakelijke info tijdig toegestuurd, hetzij samen met de vertrekinfo, hetzij samen met de uitnodiging voor de kennismakingsbijeenkomst..
  • Minderjarigen op reis zonder hun ouders - zelfs al zijn ze vergezeld van een meerderjarige broer of zus, grootouder, tante... - moeten een schriftelijke toestemming hebben van (een van) de ouders. Hiervoor moet de ouder langs het gemeentehuis gaan, waar een officieel document wordt opgesteld dat overal geldig is. Bij reizen met grenscontrole (bv. op luchthavens) kan het niet- bezitten van dit document toegangsweigering tot het land tot gevolg hebben. Bij reizen met de auto binnen de Schengen-zone worden er in de praktijk nog zelden grenscontroles uitgevoerd, zodat het document vaak niet getoond hoeft te worden. Toch is het ook hier wettelijk verplicht om de minderjarige van dit document te voorzien.

Is er nog plaats

Kan ik terugvinden of er nog plaats is op een reis?

Bij elke reis vind je een 'boek nu' knop. Is deze vervangen door 'niet meer boekbaar', dan is er helaas geen plaats meer vrij op deze reis.
In de zoekresultaten zie je ook meteen of een reis nog boekbaar is en of het om de laatste plaatsen gaat. Snel wezen is dan de boodschap!

Voor groepsreizen binnen de maand voor vertrek neem je best sowieso telefonisch contact met ons op, omdat de vrije plaatsen ‘onder voorbehoud’ zijn. Bij late boekingen moeten we telkens nagaan bij de hotels en/of luchtvaartmaatschappij of er nog plaatsen beschikbaar zijn.

Onze individuele reizen zijn steeds op aanvraag. Dit betekent dat we na inschrijving de plaatsen moeten aanvragen bij de hotels en/of bij luchtvaartmaatschappij. Daarom kunnen we deze reizen niet onmiddellijk bevestigen. We laten je zo snel mogelijk iets weten!

Groepssamenstelling

Hoe is mijn reisgroep samengesteld?

Bij elke groepsreis zie je de groepssamenstelling bij het overzicht van de reis staan.

Indien je meer specifieke informatie wenst over de samenstelling van de groep (geslacht, leeftijd,..) neem dan contact op met ons kantoor.

Kennismaking

Bij welke reizen wordt er een voorafgaande kennismakingsbijeenkomst georganiseerd ?

Dit is het geval voor de meeste verre en Europees-sportieve bestemmingen en hiervoor worden ingeschreven deelnemers per mail uitgenodigd. De bijeenkomst gaat meestal door op een zaterdagvoormiddag in ons kantoorgebouw in Diest. Af en toe wijken we uit naar een ViaVia-reiscafé in Heverlee, Leuven, Mechelen of Antwerpen.  

Hoe is de kamerverdeling

Hoe zit het met de kamerverdeling?

Individueel ingeschreven deelnemers delen in de regel een kamer of tent met een of meerdere deelnemers van hetzelfde geslacht. Je hoeft dus als alleenreizende geen singletoeslag te betalen. In geval van een oneven aantal mannen/vrouwen moeten we bijkomend een drie- of een eenpersoonskamer voorzien. Soms kan aan de laatst ingeschreven persoon bij inschrijving worden gevraagd een singletoeslag te betalen. Lees hieronder verder indien je een éénpersoonskamer wenst.

Eénpersoonskamer

Indien je graag altijd een éénpersoonskamer wenst, kan je dit bij inschrijving schriftelijk melden. Hiervoor geldt steeds een toeslag. Het aantal eenpersoonskamers is evenwel beperkt en niet overal mogelijk.
Op eenvoudig aanvraag kijken we de beschikbaarheid en toeslag voor je na.

Kan ik een optie nemen

Kan ik een optie nemen op een reis?

Je kan steeds een optie nemen op een groepsreis, tenzij het om de laatste vrije plaats gaat. Een optie wordt in regel maximaal voor één week toegestaan, waarna je vrijblijvend en kostenloos kan annuleren of je optie omzetten in een boeking.Voor individuele reizen kunnen we, gezien de aard van de reizen, geen opties geven.

Reisverzekering

Klopt het dat de gewone annuleringsverzekering soms duurder uitvalt dan de uitgebreidere algemene reisverzekering?

Inderdaad: aangezien de premie van de gewone annuleringsverzekering procentueel op de reissom wordt berekend (4,75%), terwijl de premie van de algemene reisverzekering per reisdag wordt gerekend, kan het bij kortere reizen met een relatief hoge prijs voorkomen dat de - uitgebreidere - algemene verzekering minder kost dan de pure annuleringsverzekering. Gezien de dekking tegen annulering in beide gevallen identiek is, doe je er in dat geval beter aan om voor de algemene verzekering te kiezen.  

Wat is er verzekerd?

Onze volledige reisverzekeringspolis vind je hier.

Carpool

In mijn groepsreis is geen vervoer inbegrepen en ik wil kostendelend meerijden met een medereiziger. Hoeveel bedraagt de vergoeding?

Taxistop adviseert 8 cent per km. Voor eventuele extra kilometers is het 21 cent per kilometer. Zie carpool.be voor meer info.
Spreek altijd duidelijk op voorhand af.

Reis verlengen

Ik wil graag vroeger vertrekken of langer blijven. Kan dat?

Wil je graag wat vroeger vertrekken of nadien langer blijven om een stad te verkennen of een aantal dagen strand mee te pikken? Dat kan! In veel gevallen kan je je reis uitbreiden, dit vraag je best zo spoedig mogelijk schriftelijk aan. De dossierkosten bedragen 25 euro, plus evt. de meerprijs van het vliegticket en evt. extra verzendingskosten. 

Olieprijs en vliegtuigtax

De olieprijs daalt en toch stijgen soms de vliegtuigtaksen, hoe kan dat?

De prijs van de ruwe aardolie bepaalt in grote mate de kost van het vliegen. Bij een stijging van de olieprijs, wordt er door de luchtvaartmaatschappijen dan ook vaak een fueltoeslag aangerekend, die bij de andere vliegtuigtaksen wordt gevoegd. Toch blijkt een daling van de olieprijs niet steeds automatisch tot een daling van de vliegtuigtaksen te leiden. Aan de basis van deze op het eerste gezicht vreemde situatie liggen diverse oorzaken.Ten eerste kopen luchtvaartmaatschappijen hun brandstof niet dagelijks aan de dagprijs aan. Ze sluiten termijncontracten af voor een grote hoeveelheid brandstof, waardoor de prijs voor een welbepaalde periode wordt vastgelegd (“hedging”). Dit beschermt hen (en hun klanten) enerzijds voor sterke prijsstijgingen, maar verhindert hen anderzijds om op korte termijn te profiteren van prijsdalingen. Pas wanneer hun op termijn aangekochte hoeveelheid brandstof verbruikt is, kunnen zij opnieuw aan de goedkopere prijzen aankopen. Deze - algemeen gangbare - aankoopmethode verklaart waarom sommige luchtvaartmaatschappijen toen de olie op haar hoogste niveau stond, geen of heel beperkte toeslagen hanteerden, terwijl bij andere maatschappijen de toeslagen erg hoog waren. Zij konden nl. nog profiteren van de goedkopere prijs waaraan zij op een eerder tijdstip hun brandstof aangekocht hadden. Het verklaart omgekeerd ook waarom bepaalde maatschappijen momenteel aanzienlijk met hun vliegtuigtaksen naar beneden gaan, terwijl andere ondanks de daling van de olieprijs toch nog toeslagen blijven aanrekenen (t.o.v. de taksen die ze bijv. eind 2007 hanteerden). Deze laatste moeten eerst door hun voorraad dure olie heen, waar dat bij de eerste al het geval is. 

Ten tweede speelt de koers van de dollar ook mee. Deze is de laatste maanden in omgekeerde richting van de olieprijzen geëvolueerd, waardoor de prijsdaling van de olie niet ten volle ten goede komt aan de gebruiker.

Ten derde wordt de verhoging aangerekend op het moment dat de vliegtuigtickets uitgeschreven worden. Vaak is dat meerdere weken vóór het vertrek het geval, waardoor evt. dalingen van de olieprijs na het uitschrijven geen invloed meer hebben. Dit geldt natuurlijk net zo goed in het voordeel van de reiziger in periodes van prijsstijgingen: eens het ticket uitgeschreven kunnen geen toeslagen meer worden aangerekend.

De combinatie van deze drie factoren maakt dat de situatie voor elke maatschappij, zelfs voor elke vlucht zeer sterk kan verschillen. Momenteel stellen we bij het aanvragen van vluchten voor toekomstige groepen vast dat de taksen van sommige maatschappijen zelfs voor 2009 nog gevoelig hoger liggen!

Fueltoeslagen

Als er fueltoeslagen zijn, hoe worden die door Anders Reizen berekend?

Fueltoeslagen zijn het verschil tussen de vliegtuigtaksen op het ogenblik dat de tickets worden uitgeschreven, en de taksen die door Anders Reizen gebudgetteerd werden op het ogenblik dat de prijs van een reis berekend werd voor publicatie op de website of op de print-out die meegegeven werd aan de reizigers (op basis van de op dat ogenblik geldende bedragen). Om de transparantie voor de klant te vergroten, worden deze gebudgetteerde taksen mee vermeld op de bestelbon en reisbevestiging.Indien het slechts om kleine toeslagen gaat, neemt Anders Reizen deze op zich. Wanneer het om aanzienlijke bedragen gaat, dan is dit echter niet haalbaar. In dat geval wordt de toeslag aan de reiziger doorgerekend, wat toegelaten is conform de Algemene Reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen. 

Wanneer worden de toeslagen geheven?

Indien de tickets ruime tijd op voorhand worden uitgeschreven (dit tijdstip wordt door de luchtvaartmaatschappij in kwestie bepaald), dan is het exacte bedrag van de toeslag reeds op dat ogenblik gekend en kan het meteen aan de klant worden doorberekend. Indien de tickets echter kort voor vertrek worden uitgeschreven, dan wordt er met het aanrekenen van de toeslag niet tot dan gewacht, maar wordt enkele weken eerder reeds een benaderende toeslag geheven, gebaseerd op het bedrag dat op dat ogenblik geldt. Als op het tijdstip dat de tickets werkelijk worden uitgeschreven, de reële fueltoeslag nog hoger blijkt te liggen, dan draagt Anders Reizen het verschil. In het omgekeerde geval wordt het verschil aan de klant teruggestort (hoewel het hier doorgaans nog slechts om kleine verschillen gaat). In elk geval rekent Anders Reizen steeds slechts die bedragen door die effectief door de luchtvaartmaatschappijen worden aangerekend; er komen dus geen andere kosten bij, ondanks het feit dat dit heel wat extra administratief werk met zich meebrengt.

Vervoer boeken

Kan ik via Anders Reizen vervoer boeken als dat niet is inbegrepen?

Als het vervoer bij een reis niet is inbegrepen, en je wil een vlucht-, trein- of bootticket reserveren, dan kan dit ook via Anders Reizen. Voor deze service betaal je een dossierkost van € 30 per reservatiedossier. Wens je een ticket te boeken, dan kan je dit per e-mail aanvragen, of je kan het bij het invullen van je online-reservatieformulier aanduiden. 

Korting 5de reis

Krijg ik als trouwe reiziger een korting?

Deze korting bedraagt 5% en wordt toegekend op elke vijfde reis die je sinds 2000 met Anders Reizen maakte. Zowel groepsreizen als individuele reizen komen in aanmerking bij de berekening van het aantal reizen. Wij houden voor je bij hoeveel reizen je reeds bij ons geboekt hebt. Is je volgende reservatie de vijfde in rij, dan wordt de korting van 5% automatisch op de reissom in mindering gebracht.

Uitsluitingen:
  • Reizen met een waarde beneden € 250 komen niet in aanmerking.
  • De korting van 5% wordt enkel toegepast op de reissom zoals gepubliceerd op onze site.
  • Geannuleerde reizen worden niet meegerekend.
  • De Anders-reizigerskorting is niet combineerbaar met andere kortingen.
Het kan voorvallen dat onze database een vijfde reis niet als dusdanig herkent, en dat de korting vijfde reis niet automatisch wordt toegekend. Gelieve in dat geval contact op te nemen, zodat we de korting alsnog kunnen in mindering brengen.

Huisdieren

Mag mijn trouwe viervoeter mee op reis?

Op onze groepsreizen zijn huisdieren niet toegestaan.

Op onze individuele reizen is het meebrengen van huisdieren niet altijd toegestaan. Soms zijn grote honden niet welkom, kleinere wel.  En soms dient ter plaatse een kleine vergoeding te worden betaald aan de uitbater van het logies. Informeer je hiervoor op voorhand bij Anders Reizen.

Bekijk ons aanbod reizen waar de hond is toegelaten

Geschenkbon

Op zoek naar een leuk cadeau voor een wandel- en reisliefhebber? 
Een geschenkbon van Anders Reizen doet iedereen plezier!

  • Ideaal cadeau voor vrienden en familie die houden van reizen
  • Ook perfect als geschenk voor collega's, wedstrijden, ...
  • Kies zelf het bedrag
  • Geldig op al onze reizen
  • Onbeperkte geldigheidsduur
Je kan een bon voor een willekeurig bedrag laten opmaken, dat de begunstigde naar keuze kan besteden aan een programma uit ons aanbod.


Vraag nu jouw geschenkbon aan!

Hoe neem ik een geschenkbon op?

Heb je een geschenkbon van Anders Reizen,  dan kan je dit bij de reservatie van je volgende reis vermelden. Je stuurt de bon dan met de post naar ons op (Refugiestraat 15, 3290 Diest) en wij brengen het bedrag van de bon in mindering op de reissom.

Algemene Voorwaarden

Wat zijn de algemene reisvoorwaarden?

De ‘algemene reisvoorwaarden’ van de Geschillencommissie Reizen vzw worden op een aantal punten uitgebreid met ‘aanvullende bijzondere reisvoorwaarden’ die specifiek zijn voor Anders Reizen.
Lees hier alle reisvoorwaarden.

Wandelniveau

Hoe wordt het wandelniveau van onze reizen bepaald?
Onze reizen worden volgens het zwaarteniveau van de wandelingen in vijf categorieën ingedeeld, uitgedrukt in een aantal ‘stappertjes’. 

Lees hier alles over hoe het niveau bepaald wordt.

Foto's

Wij zijn steeds op zoek naar mooie reisfoto's. Stuur je foto's door via wetransfer naar karl@andersreizen.be.
Wie foto's doorstuurt wordt hier, in tegenstelling tot vroeger, niet meer voor vergoed.
De foto's kunnen gebruikt worden op onze website en/of andere media (Facebook, folders, posters, ...). Uiteraard houden we hier rekening met jouw privacy. Wil je een foto verwijderd zien van onze site of andere media, geef ons een seintje en wij doen meteen het nodige.
Vanaf 2016 wordt de naam van de fotograaf ook vermeld naast de foto. Ook dit kan je natuurlijk weigeren.
De foto's blijven jouw eigendom, maar je geeft bij doorsturen wel toestemming dat we de foto's zonder vergoeding mogen gebruiken.

Hoe vind ik een reis

Bekijk deze video om een korte uitleg te krijgen hoe je de perfecte reis voor jou vindt.


Hoe annuleer ik mijn reis?

Als je wegens omstandigheden je reis moet annuleren, moet je ons hiervan op de hoogte brengen van zodra je dit weet. Dit mag in eerste instantie telefonisch (+32 13 33 40 40, buiten de kantooruren kan dat op het noodnummer +32 477 37 40 37), maar je moet de annulering in elk geval ook meteen daarna schriftelijk bevestigen. Dat mag per e-mail naar info@andersreizen.be.

Aan een annulering zijn kosten verbonden. Het bedrag van de kosten wordt bepaald door het tijdstip waarop de annulering plaatsvindt. Hierover kan je meer lezen in onze Bijzondere Reisvoorwaarden.

Wat gebeurt er als je geen annulatieverzekering hebt?
In dat geval vallen de annuleringskosten te jouwen laste. Heb je de volledige reissom al betaald, dan zal je - afhankelijk van de hoogte van de kosten – al dan niet een deel van die reissom terugbetaald krijgen. Heb je slechts een voorschot betaald en de annuleringskosten lopen hoger op, dan zal je het restant nog moeten bijbetalen.

Wat gebeurt er als je wel een annulatieverzekering hebt?
Als de reden van de annulering onder de dekking valt, dan betaalt de verzekeringsmaatschappij de kosten terug.  Is de polis via Anders Reizen afgesloten, dan start de procedure ook via ons. Wij openen dan meteen na de annulering een dossier bij de maatschappij. 
Zorg in elk geval steeds voor een schriftelijk bewijs van de oorzaak van de annulering: bijv. een doktersattest. Dit moet je zo snel mogelijk aan ons of de verzekeringsmaatschappij bezorgen, want zonder zo’n bewijs kan ze niet aan je dossier beginnen. Dat bewijs mag ook naar ons worden doorgemaild.
De afhandeling van een annuleringsdossier kan enkele weken in beslag nemen. Mogelijk zal de maatschappij nog om bijkomende informatie van jou of je arts verzoeken.
 


Altero Singlereizen

Altero is een platform voor singles dat voor een ‘andere’ aanpak gaat. Altero biedt concreet een totaalpakket aan van relatiebemiddeling, reizen en activiteiten, coaching en advies, gebaseerd op 3 fundamenten: ontmoeten – beleven – groeien.

In de tak ‘beleven’ biedt Altero reizen aan om, vrij van de dagelijkse beslommeringen, écht te genieten van spontane nieuwe contacten. De stap naar een samenwerking met Anders Reizen was snel gezet. Reizen waarbij wandelen centraal staat, als middel om te beleven, te ontdekken, grenzen te verleggen. 

Ben jij single en voel je je aangesproken door dit concept? Weet dan dat je kan deelnemen aan deze reis zonder lid te zijn van Altero. Ook goed om te weten is dat tijdens de reis de focus niet ligt op het vinden van een partner, wel op het samen reizen met andere singles. In de praktijk betekent dit dat er bij de samenstelling van de groep geen rekening gehouden wordt met verdeling man/vrouw, noch met leeftijd.

> Bekijk onze Altero-singlereizen