Op reis in de kerstvakantie

Onze groepsreizen op een rijtje.

Themareizen

Wandelen en...

BOOTZ jongerenreizen

Anders Reizen voor jongeren van 18 tot 34 jaar

Missie Formidabel

Ontdek onze gezinsreizen op missieformidabel.be

Samen, alleen op reis

met Altero singlereizen

Stuur jouw foto's, filmpjes en verslagen naar ons.

En wie weet verschijnen ze op deze site!

Johan in Noorwegen

9/09 Ik ben weer gepakt!

In opdracht van Anders Reizen ga ik een gloednieuw wandelprogramma ontwikkelen in Noorwegen!

Ik heb een tiental wandelingen op mijn lijst en als alles goed gaat zal ik de komende twee weken rond 120 km wandelen in de ruige en fantastische natuurparken Trollheimen, Dovrefjell en Rondane.

Regelmatig stuur ik berichten door aan Anders Reizen.

Maandag heb ik mijn vlucht naar Trondheim!

Johan

13/09 “Noorwegen is niet gemaakt om op uw gat te zitten”

Vandaag liet Noorwegen zich van zijn beste kant zien. Tijdens een lange wandeling met prachtige vergezichten over de ruige hoogvlakte, maar ook met zicht op de sneeuwtoppen van Trollheimen in de verte, had ik al mijn wandelervaring nodig om het nochtans gemarkeerde pad te vinden. De natuur is hier overweldigend in vele opzichten en wie niet goed voorbereid op pad gaat, riskeert echt in moeilijkheden te geraken. Een Anders Reizen begeleider weet gelukkig beter. Het gewicht van mijn rugzak deed mij de hele dag denken aan mijn regenbroek, extra regenjas, fleece, ehbo-kit, voldoende drank, 2 gps-toestellen en batterijen, desondanks ook nog een kaart, een verrekijker, fototoestel, en nog wat andere reutemeteut.

In veen en moeras zak je dan al snel wat dieper weg maar dat heb je er graag voor over om niet uitgelachen te worden door de, op leedvermaak beluste, trollen. En geruststellend is het ook wel wanneer je de hele dag alleen onderweg bent zonder een ander mens tegen te komen, terwijl de natuur in al zijn grootsheid voortdurend op je afstormt. Denk niet aan eenzaamheid of stilte... er is overal geluid van water en wind, sneeuwhoenders vliegen verschrikt op, raven laten hun typisch schorre diepe roep horen en heel soms klinkt in de verte het belletje van een grazend schaap. Eenzaam ben je tenslotte alleen maar in je eigen gedachten.

God wat was ik moe vandaag. Ik las onlangs een Noorse tekst op een T-shirt: “Noorwegen is niet gemaakt om op uw gat te zitten.”

Prozaïsch natuurlijk, maar het is desondanks nog helemaal waar ook!

Enfin... morgen opnieuw op pad... de trollen en Anders Reizen willen het zo. Goede wandelreizen vallen nu eenmaal niet uit de lucht... ze moeten voorbereid worden!

Tot de volgende.

13/09 Een “amuse-wandeling”

Heihei (Dat is de normale begroeting uit Noorwegen)

Vandaag een echte 'amuse-wandeling' gemaakt - mocht dat woord bestaan, en als het nog niet bestond dan is het hierbij uitgevonden.

Ik ben naar de top van Ramsjopiken gewandeld. Zes kilometer heen en uiteraard ook zes terug met een hoogteverschil van iets meer dan 400 meter maar met nog wat opjes en afjes moet je toch in totaal 623m stijgen. Het pad loopt echter zeer comfortabel en is nergens moeilijk. Onderweg geniet je van een prachtige hoogvlakte waar je mogelijk nog rendieren kan ontmoeten ook. Ik zag vandaag op het traject drie kuddes en sommige dieren bevonden zich vlakbij. Deze heerlijke wandeling zal dus zeker bekoren en lijkt precies op maat gemaakt voor de Anders Reizen wandelaar, die houdt van een genietbare sportieve tocht maar die ook oog heeft voor de schoonheid van een volstrekt ongeschonden natuurlijk landschap. Dit is Noorwegen op zijn best... beetje afgelegen en weg van het grote toerisme. Ik denk zelfs dat de lokale Noren dit stukje graag voor zichzelf willen houden, maar ik ben te enthousiast... ik wil het graag delen met de juiste mensen...  de fijnproevers van Anders Reizen!

Groetjes,

14/09 Te gast bij de trollen

Vandaag was ik voor een wandeling van 16 kilometer te gast bij de trollen in Trollheimen (=huis van de trollen). Na een stevige klim tijdens de eerste vier kilometer werd ik beloond met prachtige vergezichten op de omliggende bergen. De witte sneeuwpartijen staken schitterend af tegen de bontgekleurde hellingen die nu in volle herfsttinten op zijn mooist zijn. Aanvankelijk waren de trollen mij goed gezind; Hoewel regen voorspeld was, scheen de zon, maar na de middag bleken zij plots van mening te veranderen en waren ze mijn gezelschap blijkbaar moe. Eerst vloog er een zwarte raaf met veel kabaal over mij heen en daarna... hoewel de zon nog scheen... begonnen de trollen mij te bekogelen met hagelsteentjes. Dit was het teken om hun huis te verlaten en de terugweg aan te vatten. Maar één ding zullen de trollen geweten hebben... hier kom ik zeker terug met Anders Reizen!

Groetjes en...

ha det bra!

17/09 Gewoon doen!

Gisteren was het prachtig weer en liep ik door het uitgestrekte Dovrefjell Nationaal Park. Daar ligt niet alleen de tweede hoogste berg van Noorwegen: Snøhetta... maar daar lopen ook kuddes muskusossen.  Dat is de grote attractie van het park.  Snøhetta heeft zijn naam echt niet gestolen .De berg zat met zijn kop volledig onder de sneeuw. Ik wandelde zelf echter door het prachtige herfstlandschap met bonte kleuren en ja hoor... ik zag onderweg zo'n veertig muskusossen! De wandelaars die met Anders Reizen boeken, zullen die zeker ook tegenkomen! Echt gevaarlijk zijn deze vegetariërs niet... als je tenminste afstand houdt. 200 meter is een minimum, daardoor heb ik natuurlijk alleen foto's van op afstand.  Wat de route betreft:  die is eenvoudig te lopen (ook individueel) als je tenminste heen en terug langs hetzelfde pad gaat. Ik deed echter een rondtoer en dan wordt het wel heel andere koek. Ik liep in totaal 24 kilometer  waarvan tien kilometer door de wildernis zonder pad. Dat mag zomaar. Geen probleem, maar het is echt niet gemakkelijk lopen en je bent moederziel alleen.

Vandaag ben ik dan speciaal voor Anders Reizen "op en af" naar Innerdalen gereden. Dat is een romantische dal (één van de mooiste van Noorwegen) en daar ligt een berghut. Ik wou absoluut contact leggen met de verantwoordelijke uitbater. Het zou prachtig zijn om daar met Anders Reizen te overnachten en dat zou zomaar kunnen ook. De hut is schitterend gelegen in een ongelooflijk mooi wandelgebied. Een must vind ik! Van aan de parking (het is een doodlopend dal en voor het grootste deel autovrij) is het een uur lopen naar de hut, maar bagagevervoer kan geregeld worden zodat je alleen bekommerd moet zijn om je dagrugzak. Wat mij betreft gaan we dit gewoon doen!

Zo, dit was weer wat nieuws... ik zit intussen in Rondane. Voor de gezinsreizen van Missie Formidabel ben ik enige dagen geleden ook in Røros (een Unesco beschermd mijnwerkersstadje) gaan kijken en huur van mountainbikes gaan bespreken. Daarna ben ik ook nog naar het skicentrum Savalen gereden (bij Tynset) omdat daar een groot hotel is met spa en zwembad, wandelgelegenheid, gelegenheid om paard te rijden en ook mountainbike tochten te maken. Al denk ik dat het mountainbiken daar niet van de poes zal zijn.

Vandaag heb ik trouwens ook in Oppdal nog uitgekeken naar rafting mogelijkheden.

19/09 Weer of geen weer

Hallo Anders Reizen,

Ik zit nu in Smuksjøseter Fellstue. Een prachtig gelegen berghotelletje aan een meertje in Rondane nationaal park. Schitterende locatie voor Anders Reizen! De communicatie zal de komende dagen wel minder zijn. Ik heb hier geen wifi. Morgen wordt bovendien tonen sneeuw voorspeld en zit ik hier waarschijnlijk vast. Donderdag ga ik - weer of geen weer.... en ze voorspellen mist - naar de berghut Ronvasbu. Dat is de grote toegangspoort voor de hogere toppen van Rondane maar ook afgelegen in de bergen onnatuurlijk. Als de weersvoorspelling correct is, wordt het een overlevingstocht denk ik. Maar mijn programma is bijna klaar. Ik heb genoeg materiaal voor een mooi reisprogramma denk ik. Ik houd nog contact waar en wanneer het kan.

20/09 20 cm sneeuw

Ik zit in een prachtig berghotel in Rondane. Ideaal om te wandelen en prachtig gelegen., maar deze nacht is er hier een sneeuwfront overgekomen en er ligt 20 cm sneeuw waardoor de wandelpaden niet meer zichtbaar zijn. Aangezien ik hier al 2 dagen uitgebreide verkenningen heb gedaan en twee wandelingen heb beschreven... is het niet zinvol om hier nog langer te blijven. Ik wijzig nu mijn programma en ga morgen opnieuw naar Innerdalen. Dat laat mij toe om verkenning te doen van een autorit langs de fjorden en een spectaculaire waterval. Die rit had ik sowieso als transfer en rustdag in het programma willen voorzien tussen Trollheimen en Rondane. Als alles echt meezit kan ik in Innerdalen op vrijdag misschien ook nog een wandeling beschrijven.

Ik heb intussen een 10 dagen programma uitgewerkt en dit zal volgens mij ook perfect individueel te organiseren zijn. De wandelingen heb ik goed beschreven en zijn goed bewegwijzerd. Ik heb iedere avond direct na de wandeling de beschrijving gemaakt en onderweg heb ik op cruciale punten foto's gemaakt en tekst ingesproken. Dat zou moeten volstaan om alles perfect te documenteren.

Wordt vervolgd...

Wens je op de hoogte te blijven van Johan zijn avonturen in Noorwegen of heb je interesse in deze reis. Stuur een mailtje naar fre@andersreizen.be